Aktuálne prebiehajúce podvodné praktiky
Buďte o krok vpred a nedajte sa nachytať podvodníkmi. Aj jediná nepozornosť vás môže pripraviť o financie. Pripravili sme pre vás preto aktuálne typy podvodov, s ktorými sa môžete vy alebo vaši blízki stretnúť.
Podvodníci vydávajúci sa za policajta
Podvodníci pod zámienkou vylákať od ľudí peniaze sa neraz vydávajú dokonca aj za policajtov. Seniorov kontaktujú telefonicky, pričom im tvrdia, že ich účet v banke je ohrozený alebo že sa ich niekto snaží okradnúť priamo v ich príbytku.
„Seniorke volal muž, údajne od polície a povedal, že policajti práve sledujú jednu ženu, ktorá okráda seniorov a že táto žena smeruje k seniorke domov. Muž na druhom konci linky tvrdil, že polícia chce zlodejku chytiť a preto má pani vziať z domu všetky peniaze i iné cennosti, dať ich do tašky a tú hodiť do koša, alebo z okna. Polícia tašku zoberie a postará sa o peniaze, pokiaľ nechytia páchateľa," upozornila nedávno na falošných telefonujúcich policajtov Polícia SR.
Ako prebieha pokus o podvod?
- Podozrivá osoba zavolá seniorovi a vydáva za policajta.
- Zisťuje, či je senior sám doma, či má pri sebe hotovosť, šperky, prípadne inak našetrené peniaze.
- Svojej obeti oznámi, že jej účet v banke je ohrozený alebo ju chce niekto okradnúť priamo doma.
- Podvodník nabáda seniora, aby vybral z banky hotovosť a dá obeti pokyny, kam má peniaze alebo cennosti ukryť, následne z toho miesta peniaze ukradne.
- Druhý variant je, že presvedčí obeť, aby všetky svoje peniaze a cennosti v byte zbalila do tašky a vyhodila z okna, kde už čaká a peniaze a ukradne ich.
Upozorňujeme:
- Ak vás kontaktuje neznáma osoba pod zámienkou, že je policajt, ktorý vám tvrdí, že vás niekto plánuje okradnúť a máte tieto peniaze niekde schovať, alebo vyhodiť z okna, bezodkladne ukončite hovor.
- V žiadnom prípade neposkytujte informácie o sebe a o svojej adrese neznámym osobám.
- Nevpúšťajte neznáme osoby do svojho bytu ani im vydávajte cennosti a hotovosť.
- Nikdy im neprezrádzajte ani prihlasovacie údaje či heslá do Internet bankingu alebo údaje k svojej platobnej karte.
- Nezdieľajte svoje telefónne čísla na internete, Facebooku, fórach ani bazároch. Toto sú zdrojové miesta, kde páchatelia vyberajú svoje obete. Konto na sociálnej sieti by ste mali mať neverejné tak, aby ho mohli vidieť výlučne priatelia.
- Nikdy svoje peniaze a cennosti nezverujte osobám, ktoré nepoznáte.
- V prípade, že vás kontaktuje podvodník, alebo máte podozrenie, že išlo o pokus o podvod, nahláste to polícii.
- Ak ste tak už náhodou urobili, prosíme, bezodkladne kontaktujte Infolinku 0850 006500.
- Ak ste sa stali obeťou podvodu, bezodkladne kontaktujte políciu na telefónnom čísle 158.
Ďalšie časté typy podvodov
-
DAJTE SI POZOR NA FALOŠNÉ STRÁNKY NAPODOBŇUJÚCE INTERNET BANKING POŠTOVEJ BANKY
Cieľom podvodníkov je prostredníctvom falošnej stránky napodobňujúcej Internet banking Poštovej banky či rôznych odkazov získať vaše prihlasovacie údaje do Internet bankingu alebo k platobnej karte.
Ako prebieha pokus o podvod?
- Podvodníci nasadia podvodnú stránku do webových vyhľadávačov.
- Odkaz na podvodnú stránku vám tiež môžu poslať e-mailom či prostredníctvom SMS.
- Po otvorení odkazu sa vám zobrazí stránka, ktorá vizuálne napodobňuje oficiálnu stránku Internet bankingu Poštovej banky.
- Ak do tejto falošnej stránky zadáte svoje prihlasovacie údaje či údaje o vašej karte, podvodníci k nim budú mať prístup a budú sa ta vedieť dostať k peniazom na vašom účte.
Upozorňujeme:
- Neklikajte v e-mailoch či SMS správach na linky s odkazom na Internet banking, alebo na iné odkazy, ktoré vyzerajú podozrivo alebo nedôveryhodne. Takúto komunikáciu si vždy radšej overte u danej spoločnosti.
- V prípade, že sa prihlasujete do Internet bankingu Poštovej banky, urobte tak vždy cez oficiálnu stránku Poštovej banky https://www.postovabanka.sk/ kliknutím na tlačidlo Internet banking v pravom hornom rohu.
- Nikdy sa do svojho Internet bankingu neprihlasujte počas používania verejnej Wi-Fi. Do verejnej siete sa vie spolu s vami prihlásiť aj podvodník a získať tak rôzne vaše údaje.
- Prihlasovacia stránka do Internet bankingu Poštovej banky začína vždy adresou https://moja.postovabanka.sk/ib/logon.aspx
- Nezabudnite, že vždy je potrebné skontrolovať, či je stránka zabezpečená. Znakom zabezpečeného spojenia je adresa začínajúca na https:// a symbol visiaceho zámku.
V prípade, že máte pochybnosti či podozrenie na falošné podstránky či odkazy, neváhajte a overte si informácie na našej infolinke na 0850 00 6500 alebo na *6500.
-
PODVODNÉ TELEFONÁTY OD PODOZRIVÝCH ĽUDÍ VYDÁVAJÚCICH SA ZA ZAMESTNANCA POŠTOVEJ BANKY
Dajte si pozor na podvodné telefonáty od podozrivých osôb, ktoré sa vydávajú za zamestnanca Poštovej banky a následne za policajta.
Cieľom podvodníkov je prostredníctvom podvodných telefonátov so zámienkou doručenia zásielky oklamať seniorov. Najprv sa vydávajú za zamestnanca Poštovej banky a následne za policajta, ktorý sa dopytuje na telefonát z Poštovej banky a znepokojí seniora, že je v nebezpečenstve.
Ako prebieha pokus o podvod?
- Podozrivá osoba zavolá seniorovi a vydáva za zamestnanca Poštovej banky so zámienkou doručenia zásielky.
- Pýta sa, či je senior sám doma, či má pri sebe hotovosť, šperky, prípadne inak našetrené peniaze.
- Podvodníci momentálne volajú z čísla s českou predvoľbou.
- Po ukončení hovoru podvodníci opätovne kontaktujú osloveného a predstavujú sa ako policajti z kriminálky.
- Pýtajú sa na telefonát z Poštovej banky, následne na to seniora znepokoja informáciou, že jeho dom bude za chvíľku obkľúčený a že sa nachádza v nebezpečenstve.
Upozorňujeme:
- V žiadnom prípade neposkytujte svoje osobné údaje a prihlasovacie údaje či heslá do Internet bankingu alebo údaje k svojej platobnej karte.
- Ak ste tak už náhodou urobili, prosíme, bezodkladne kontaktujte Infolinku 0850 006500.
- Ak ste sa stali obeťou podvodu, bezodkladne kontaktujte políciu na telefónnom čísle
V prípade, že máte pochybnosti alebo podozrenie, že ide o falošný telefonát z Poštovej banky, neváhajte a overte si informácie na našej Infolinke na 0850 00 6500 alebo na *6500.
-
FALOŠNÍ ELEKTRIKÁRI, PLYNÁRI, PODOMOVÍ OBCHODNÍCI
Podvodníci vystupujú ako falošní pracovníci elektrární, plynární, vodární či podomoví obchodníci, ktorých cieľom je dostať sa do príbytku obete a pripraviť ju o peniaze. Pod zámienkou vrátenia preplatku, inkasovania nedoplatku alebo ponuky výhodného tovaru získajú od obete peniaze. Využívajú falošné preukazy, zmluvy či faktúry, vďaka ktorým pôsobia dôveryhodne. Sú tiež komunikačne zdatní, a tak vedia svoju „obeť“ ľahko zmanipulovať.
Kto je najčastejšie cieľom týchto podvodov?
Cieľom sú najčastejšie starší ľudia, ktorí sú dôverčivejší, vedia ťažšie vyhodnotiť situáciu, sú citlivejší a väčšinou žijú sami. Svoje peniaze a cennosti častokrát uchovávajú doma, pretože sa domnievajú, že takto ich majú „pod dohľadom“. V prípade, že majú peniaze uložené v banke, podvodníci využívajú ich osamelosť a žiadajú ich o urýchlený výber z bankomatu či banky.
Ako prebieha pokus o podvod?
- Podvodník sa predstaví ako pracovník elektrární, plynární, vodární, pošty alebo ako lekár či podomový predajca.
- Tvrdí, že prišiel skontrolovať stav meradiel vo vašej domácnosti, zúčtovať nedoplatok či preplatok za elektrinu, plyn, vodu, zmerať tlak alebo pod inou zámienkou sa snaží dostať do bytu/domu.
- Pri predaji tovarov a služieb nalieha na okamžitý podpis zmluvy a žiada od vás peniaze a robí na vás nátlak.
- Môže od vás tiež žiadať rozmeniť peniaze, lebo má bankovky iba vo vyššej nominálnej hodnote alebo chce vydať z väčšej bankovky.
Čo robiť, ak sa vy alebo vaši blízki ocitnete v podobnej situácii?
- Ak vám niekto zazvoní/zaklope, najprv skontrolujte cez pozorovací priezor dverí alebo z okna, kto sa za dverami nachádza. Pred otvorením sa spýtajte, v akej veci prichádza.
- Ak sa osoba predstaví ako pracovník elektrární, plynární či vodární, overte si na miestnom úrade, či boli kontroly vopred plánované. Nestačí, že vám ukáže preukaz, ten môže byť falošný.
- Ak vám niekto ponúka podomový predaj či „výhodnú zmluvu“, nepristupujte ihneď na kúpu a nič nepodpisujte. Nechajte si čas na premyslenie, vysvetlenie, poraďte sa so svojimi blízkymi. Ak na vás naliehajú a vyvíjajú nátlak na okamžitú kúpu či podpísanie zmluvy, s najväčšou pravdepodobnosťou ide o podvod.
- V prípade, že od vás niekto žiada rozmeniť peniaze či vydať z vyššej bankovky, buďte obozretní! Cieľom môže byť zistiť, kde máte doma odložené úspory, aby vás mohli okradnúť alebo pomocou falošných bankoviek vás pripraviť o vaše peniaze.
- Nevyberajte pre cudzie osoby peniaze zo svojich účtov osobne v banke alebo z bankomatu, nedávajte im do ruky svoju platobnú kartu a nikomu neprezrádzajte svoje osobné údaje, údaje z karty, bezpečnostné heslá, PIN-y či kódy.
- Ak máte podozrenie z podvodného konania, ihneď kontaktujte políciu na čísle 158.
-
TELEFONICKÝ PODVOD – BLÍZKY ÚDAJNE SPÔSOBIL NEHODU
Podvodníci sa pri tomto druhu telefonického podvodu často predstavujú ako lekári, zamestnanci nemocnice či dokonca polícia a svojej obeti oznámia, že ich príbuzný, napr. syn, vnuk... spôsobil vážnu dopravnú nehodu a potrebuje peniaze na vyplatenie škody, ošetrenia a podobne.
„Mala som telefonát od neznámeho muža, ktorý mi presvedčivo tvrdil, že môj syn je v nemocnici, pretože zrazil dieťa. Aby nešiel do väzenia, mám urýchlene poslať peniaze na uvedený účet. V obave o syna som peniaze vložila na účet. Zistila som, že to bol podvod. Podala som trestné oznámenie, no o svoje peniaze som prišla.“
Kto je najčastejšie cieľom týchto podvodov?
Cieľom sú najčastejšie starší ľudia, ktorí sú dôverčivejší, vedia ťažšie vyhodnotiť situáciu, sú citlivejší a väčšinou žijú sami. Svoje peniaze a cennosti častokrát uchovávajú doma, pretože sa domnievajú, že takto ich majú „pod dohľadom“. V prípade, že majú peniaze uložené v banke, podvodníci využívajú ich osamelosť a žiadajú ich o urýchlený výber z bankomatu či banky.
Ako prebieha pokus o podvod?
Podvodníci najčastejšie kontaktujú starších ľudí telefonicky niekoľkokrát za sebou, a to vo veľmi krátkych intervaloch, aby znemožnili preverenie uvádzaných skutočností. Predstavujú sa ako lekári, pracovníci nemocnice či dokonca polícia a súrne žiadajú požičať peniaze na vyplatenie škody alebo na ošetrenie zranenej osoby. Obeť pritom upozornia, aby konala rýchlo a nikoho nekontaktovala, kým sa daná situácia nevyrieši. Podvodníci žiadajú odovzdanie peňazí príbuznému zranenej osoby, ktorý si pre ne príde osobne v krátkom čase, väčšinou do pol až jednej hodiny. V prípade, že nemáte hotovosť doma, podvodníci naliehajú, aby ste urýchlene vybrali peniaze z bankomatu alebo priamo z pobočky banky.
Obeť podvodu je takto vystavená silnému nátlaku a zo strachu o svojho blízkeho rýchlo spraví všetko podľa inštrukcií podvodníkov.
Čo robiť, ak sa vy alebo vaši blízki ocitnete v podobnej situácii?
- Skutočnosti uvádzané počas telefonátu s neznámou osobou si ihneď overteu svojich príbuzných alebo iných osôb, ktorým dôverujete a vedia vám pomôcť. A to aj napriek naliehaniu volajúceho, že nemáte nikoho kontaktovať!
- Ak nemáte koho kontaktovať, obráťte sa na svoju banku, kde vám radi pomôžu a nasmerujú vás. V Poštovej banke môžete využiť napríklad našu Infolinku 0850 00 6500.
- Nevyberajte svoje finančné úspory pre cudzie osobyzo svojich účtov či bankomatu a nedávajte peniaze osobám, ktoré nepoznáte.
- Nevpúšťajte cudzie osoby na svoj pozemok či do príbytkov.
- Ak sa stretnete s podobnou situáciou alebo máte podozrenie z podvodného konania, ihneď kontaktujte políciu na čísle 158.
Stali ste sa obeťou podvodu?
Obeťou sa môže stať skutočne každý, nie je to hanba. Ak sa tak stane, odporúčame riadiť sa nasledovnými radami:
- Bezodkladne kontaktujte políciu na telefónnom čísle 158.
- V prípade, že ste cudzej osobe nahlásili svoje údaje k platobnej karte, ihneď kartu zablokujte. Môžete tak spraviť:
- vo svojom Internet bankingu,
- prostredníctvom našej Infolinky na čísle 0850 00 6500,
- na ktoromkoľvek obchodnom mieste Poštovej banky alebo v pobočke 365.bank,
- na 24-hod. podpore pre blokovanie kariet na čísle +421 2 20 30 34 44.
-
PODVODY NA INTERNETOVÝCH BAZÁROCH
Podvodníci pri tomto druhu podvodov zneužívajú mená známych kuriérskych spoločností či Slovenskej pošty. Pod zámienkou objednania kuriéra na vyzdvihnutie predávaného tovaru spolu s doručením peňazí za tovar sa snažia od obete získať citlivé údaje o platobnej karte s cieľom zaistiť si prístup k ich finančným prostriedkom, o ktoré obeť pripravia.
„Na nemenovanom inzertnom portáli som predávala mobilný telefón. Ozval sa mi muž, ktorý prejavil okamžitý záujem. Ponúkol sa, že mi pošle kuriérsku spoločnosť, cez ktorú za mobil aj okamžite zaplatí a tovar mu doručia. Aby mi však mohli peniaze odovzdať, mala som vyplniť údaje k mojej platobnej karte cez zaslaný odkaz na webovú stránku spoločnosti. Údaje som vyplnila. Bol to však veľký omyl. Internetová stránka bola falošná, nepatrila kuriérskej spoločnosti a z účtu mi za okamih odišlo 1000 eur. Kartu som si dala rýchlo zablokovať, no o peniaze som už prišla.“
Katarína, Senec
Kto je najčastejšie cieľom týchto podvodov?
Podvodníci týmto spôsobom vedia okradnúť nielen predávajúceho, ale aj kupujúceho na rôznych internetových bazároch.
Ako prebieha podvod?
- Podvodník vás kontaktuje, že má záujem o kúpu vami predávaného tovaru.
- Vám ako predávajúcemu navrhne, že po tovar pošle kuriéra. Peniaze za tovar vraj zašle prostredníctvom služby kuriérskej spoločnosti.
- Na ich vyzdvihnutie je potrebné zadať údaje o platobnej karte. Podvodník vám pošle odkaz na web, ktorý sa podobá na internetovú stránku kuriérskej spoločnosti.
- Ak zadáte údaje o svojej platobnej karte, cez podvodný web sa vaše údaje dostanú k podvodníkovi a ten vás následne okradne o finančné prostriedky.
Čo robiť, ak sa vy alebo vaši blízki stretnete s takýmto typom podvodu?
- Ak vám niekto pri nákupe alebo predaji tovaru cez internetový bazár pošle link, ktorý od vás požaduje vyplniť údaje o vašej platobnej karte, určite tak nerobte a komunikáciu rýchlo ukončite.
- Pamätajte si, že údaje o vašej platobnej karte, prihlasovacie údaje do Internet bankingu, 3D Secure kód či ePIN s nikým nezdieľajte a nechajte si ich len pre seba. Nevpisujte ich ani do žiadneho odkazu, ktorý dostanete od neznámej osoby.
- V prípade, že ste cudzej osobe nahlásili svoje údaje k platobnej karte, ihneď kartu zablokujte. Môžete tak spraviť:
- prostredníctvom našej Infolinky na čísle 0850 00 6500,
- na ktoromkoľvek obchodnom mieste Poštovej banky alebo v pobočke 365.bank,
- na 24-hod. podpore pre blokovanie kariet na čísle +421 2 20 30 34 44.
- Bezodkladne kontaktujte políciu na telefónnom čísle 158.
-
ZOZNAMOVACIE PODVODY CEZ APLIKÁCIE, SOCIÁLNE SIETE ČI WEBOVÉ STRÁNKY
Podvodníci pri tomto druhu podvodu využívajú rôzne zoznamovacie aplikácie, webové stránky či sociálne siete, prostredníctvom ktorých si ľudia rôznych vekových kategórií hľadajú priateľstvá či lásku. Vybudujú si s obeťami „vzťah“, vzbudia dojem, že im na nich záleží alebo k nim prechovávajú hlbšie city, aby následne vedeli zneužiť ich osamelosť, dobrosrdečnosť, či priamo ich osobné či citlivé údaje a následne ich okradnú.
„Dotyčný si so mnou písal na sociálnej sieti niekoľko týždňov. Pôsobil dôveryhodne, mal uverejnených veľa fotografií a bol veľmi presvedčivý. Dokázal vo mne vzbudiť pocit, že mu na mne záleží a presviedčal ma, že po skončení práce v zahraničí za mnou pricestuje a začneme spolu nový život. Aby tak mohol spraviť, vypýtal si odo mňa 2 000 eur na cestu. Keďže som nemala toľko peňazí, zobrala som si v banke úver a v najlepšom presvedčení som mu peniaze poslala. Žiaľ, potom sa odmlčal a už sa mi s ním nepodarilo spojiť. O svoje peniaze som prišla a musím splácať úver.“
Jana, Ružomberok
Kto je najčastejšie cieľom týchto podvodov?
Podvodníci sa zameriavajú na osamelých ľudí, ktorí na rôznych „zoznamkách“ hľadajú priateľstvo či lásku. Tento druh podvodov sa netýka iba mladých ľudí, keďže po zoznámení túžia všetky vekové kategórie. Podvodníci si však často vyberajú osoby v zrelom alebo aj v staršom veku, pretože mnohokrát nemajú skúsenosti so zoznámeniami cez internet a sú dôverčivejší.
Ako rozpoznať zoznamovací podvod?
Profil podvodníka môže pôsobiť veľmi dôveryhodne – môže mať zverejnenú profilovú či iné fotografie, taktiež rôzne informácie o sebe. Pozor! To, že ich má zverejnené, neznamená, že sú pravdivé a naozaj patria jemu/jej. Cieľom každého podvodníka je získanie dôvery obete. Následne s ňou začne manipulovať a prostredníctvom rôznych vymyslených situácií žiada od obete zaslanie peňazí. Citové vydieranie a nátlak sú, žiaľ, v prípade podvodov úplne bežné.
Podvodníci vedia taktiež veľmi rýchlo a „šikovne“ zneužiť aj osobné či citlivé údaje svojej obete a vďaka nim ju okradnúť. Čo to znamená? Najprv pri bežnej konverzácii získajú základné osobné údaje o svojej obeti (meno, priezvisko, bydlisko, rodné číslo a pod.), neskôr sa im podarí nenápadne získať napríklad rôzne heslá, čísla platobných kariet či dokonca overovacie údaje k potvrdeniu platieb. Potom už podvodníkom nič nebráni, aby zneužili platobnú kartu či Internet banking svojej obete a pripravili ju o peniaze.
Čo robiť, ak sa vy alebo vaši blízki ocitnete v podobnej situácii?
- Vždy si overte profil dotyčnej osoby, či jej fotka nie je použitá aj na iných stránkach pod iným menom, či údaje nie sú vymyslené.
- Vždy si zvážte, aké osobné údaje cudzej osobe poskytnete. Na „druhej“ strane môže byť hocikto a keď ich raz poskytnete, nedá sa to vziať späť...
- Neposielajte svoje finančné úspory cudzím osobám.
- Nikomu neposkytujte svoje osobné či prihlasovacie údaje do Internet bankingu, údaje k platobným kartám či bezpečnostné prvky ako sú ePIN či kód z SMS, ktorými sa autorizujú platby.
- Ak sa stretnete s podobnou situáciou alebo máte podozrenie na podvodné konanie, ihneď kontaktujte políciu na čísle 158.
Stali ste sa obeťou podvodu?
Obeťou sa môže stať skutočne každý, nie je to hanba. Ak sa tak stane, odporúčame riadiť sa nasledovnými radami:
- Bezodkladne kontaktujte políciu na telefónnom čísle 158.
- V prípade, že ste cudzej osobe nahlásili svoje údaje k platobnej karte, ihneď kartu zablokujte. Môžete tak spraviť:
- prostredníctvom našej Infolinky na čísle 0850 00 6500,
- na ktoromkoľvek obchodnom mieste Poštovej banky alebo v pobočke 365.bank,
- na 24-hod. podpore pre blokovanie kariet na čísle +421 2 20 30 34 44.