Vďaka nákupnému ošialu sa môžu obchodníci tešiť na vyššie tržby. Najviac peňazí počas roka nechávame v supermarketoch.

Predvianočná nákupná sezóna sa rozbehla a väčšina z nás už kupuje vianočné darčeky alebo minimálne rozmýšľa nad tým, čo by potešilo najbližších pod tohtoročným stromčekom. Vianoce sa už pomaly, ale isto blížia, a ľudia tak budú tráviť viac času nakupovaním, či už v nákupných centrách alebo online v pohodlí domova. Práve preto sme sa pozreli na to, v ktorých obchodoch nechávame počas roka najviac peňazí a tiež na to, či je záver roka pre obchodníkov tým najúspešnejším obdobím.

V prvej polovici tohto roka dosiahli tržby našich maloobchodníkov viac ako 10 mld. EUR. Pri prepočte na jedného obyvateľa to vychádza tak, že každý z nás nechal za úvodných 6 mesiacov tohto roka v obchodoch približne 1 840 EUR. Kde alebo na čo míňame najviac peňazí? Až 45 % našich peňazí sme nechali v supermarketoch či hypermarketoch. Za nimi nasledujú obchody s ostatným tovarom, ako sú predajne s oblečením, drogériou, šperkmi, či lekárne, kde smerovala takmer pätina našich výdavkov. No a desatinu z našej útraty sme nechali pri tankovaní na benzínkach a taktiež pri nákupoch cez internet. O niečo menšiu časť našich peňazí [9 %] sme minuli v predajniach s tovarom pre domácnosť, čiže na kúpu nábytku a podobne.

Predajne V Ktorých Nechávame Najviac Peňazí

Najúspešnejším obdobím z pohľadu maloobchodníkov je zvyčajne posledný kvartál roka. A najúspešnejším mesiacom v roku zvykne bývať december, počas ktorého sú tržby väčšiny obchodníkov vyššie ako po zvyšok roka. Hlavným dôvodom sú samozrejme vianočné sviatky, pred ktorými vrcholí nakupovanie dobrôt na štedrovečerný stôl a darčekov pod stromček. Mnohí z nás si ale nenechávajú zháňanie darčekov na poslednú chvíľu a zablúdia do obchodov už takpovediac s príchodom prvých jesenných dní. Posledný kvartál roka sa preto na celoročných tržbách maloobchodníkov podieľal vlani až 27 %-ami. Ostatné štvrťroky si tak z celkových tržieb ukrojili o niečo menší podiel, a to 23 % až 25 %.

Podiel Kvartálov Na Celoročných Tržbách 2016

Nadpriemerné tržby počas posledného štvrťroka vlani zaznamenali všetky oblasti maloobchodu. Aj čerpacie stanice zaznamenali nadpriemerný rast tržieb, a to aj napriek tomu, že motoristická sezóna pripadá hlavne na jar a leto. Najciteľnejší nárast tržieb v závere roka sa prejavil u predajcov hračiek, športových potrieb a pod., a taktiež u obchodníkov v stánkoch a na trhoch. Tí si v posledných troch mesiacoch roka pripísali až tretinu z ich celoročných tržieb. Výraznejšie však v záverečných mesiacoch roka rástli aj tržby predajcov elektroniky [počítače, telefóny atď.], predajcov zariadenia do domácnosti, a taktiež aj obchodníkom s oblečením, kozmetikou či šperkmi. Záver roka prináša radosť aj obchodníkom mimo predajní, stánkov a trhov, teda internetovým predajcom. Rastúce tržby pred Vianocami súvisia s „nákupným ošiaľom“, ktorý je už akousi „tradíciou“ pred vianočnými sviatkami. Nejde pritom len o kúpu vianočných darčekov, ale vo väčšom množstve nakupujeme aj potraviny kvôli stretnutiam s rodinou a priateľmi. A taktiež pred sviatkami radi zainvestujeme aj do skrášlenia nášho bývania. Zaujímavé je však to, že tržby maloobchodníkov sú najnižšie práve v úvodných mesiacoch roka. Ľudia majú totiž vo zvyku nakupovať darčeky pred Vianocami pod stromček, aj keď vedia, že v januári by možno tento tovar kúpili lacnejšie v povianočných  výpredajoch. Je to taká túžba mať pod stromčekom niečo hmatateľné, a nielen obálky s peniazmi, či rôzne poukážky na nákupy oblečenia alebo šperkov.

Bude aj tohtoročný záver roka pre obchodníkov úspešný? Hoci pre mnohých maloobchodníkov býva posledný kvartál roka tým najúspešnejším, nemusí pre nich automaticky znamenať aj vyššie tržby ako pred rokom. Aj tento rok však praje maloobchodníkom ekonomický vývoj, rastúca zamestnanosť, a taktiež aj rastúce reálne mzdy. A to je dobrým znakom toho, že naši obchodníci by sa mohli aj na konci tohto roka tešiť z  tržieb vyšších ako vlani.