V poslednom období narastá počet klientov, ktorí sú obeťou podvodníkov. Ich hlavným cieľom je získať citlivé údaje a dostať sa k peniazom klientov. Niektoré podvody sú také dôveryhodné, že vôbec nie je ťažké na ne naletieť. Prinášame vám príbehy ľudí, ktorí takýmito podvodnými správami prišli o svoje peniaze. Ak si myslíte, že sa vás tento problém netýka, môžete sa mýliť, pretože obeťou sa, žiaľ, môže stať ktokoľvek z nás. Podvodníci sú čoraz viac sofistikovanejší, tvária sa nenápadne a vedia sa prispôsobiť akejkoľvek životnej situácii. V súčasnosti je to pandémia a s ňou spojené zatvorené obchody a zvýšená miera objednávania z e-shopov.
Prečítajte si, čo sa stalo našim klientom a aj tipy, ktorých sa treba držať, aby ste nenaleteli rovnako ako oni.
PODVODNÝ E-MAIL vydávajúci sa za Slovenskú poštu
„Prišiel mi e-mail, ktorý vyzeral ako zo Slovenskej pošty, s informáciou, že môj balík čaká na doručenie a je potrebné potvrdiť platbu (náklady na dopravu) kliknutím na odkaz. Išlo o sumu 2,99 € a platbu som mala potvrdiť do 24 hodín, inak balík pošlú späť. Keďže momentálne sú obchody zatvorené, objednávam veľa tovaru z e-shopov. Pomyslela som si, že určite ide o jednu zo zásielok, ktoré som v poslednej dobe objednala. Klikla som na odkaz uvedený v správe, potvrdila som platbu a tak som prišla o viac ako 400 eur. Nič v takej sume som neobjednávala a navyše až neskôr som si uvedomila, že pri objednávaní tovaru z e-shopov vždy volím platbu pri prevzatí u kuriéra. Bola som si v tej chvíli istá, že ide o podvod. Ihneď som kontaktovala svoju banku.“
Veronika, 37 rokov, Nitra
TIP: Ak nechcete prísť o peniaze ako Veronika
- Buďte obzvlášť opatrní, ak od vás v podozrivej komunikácii niekto žiada úhradu finančného poplatku –s dňom splatnosti ihneď, dajte si čas na premyslenie, nikdy nepodľahnite naliehaniu.
- Žiadna slušná spoločnosť nikdy nepýta prostredníctvom e-mailov peniaze. Za zásielku a náklady spojené s jej prepravou zaplatí klient buď pri objednávaní tovaru, teda priamo e-shopu, alebo pri prevzatí zásielky napr. kuriérovi.
- V prípade pochybností kontaktujte infolinky spoločností s cieľom overenia pravdivosti informácie, kontakty na infolinky si vždy hľadajte na oficiálnych stránkach spoločností.
- Ak potvrdíte platbu prostredníctvom jednorazového kódu, ktorý príde v SMS alebo prostredníctvom aplikácie Bezpečné platby, je použitá najvyššia forma zabezpečenia. Je to plne vo vašej zodpovednosti a banka nemá možnosť tieto transakcie reklamovať. Dajte preto pozor, aké platby potvrdzujete.
- Vždy si skontrolujte výšku platby v SMS.
„Objednával som tovar z Veľkej Británie a prišiel mi e-mail zo Slovenskej pošty, že mám zaplatiť clo 1,45 €. Klikol som na odkaz, ktorý bol v e-maili. V tej chvíli mi nenapadlo, že by mohlo ísť o podvod, pretože e-mail vyzeral presne ako zo Slovenskej pošty a ešte bol aj dobre načasovaný, pretože som naozaj tovar zo zahraničia v tom čase objednal.“
Ondrej, 45 rokov, Košice
TIP: Ak nechcete prísť o peniaze ako Ondrej
- Odporúčame vždy kontrolovať odosielaciu adresu. Ak sa vám zdá e-mailová schránka odosielateľa podozrivá a je typu: mail.ru, obsahuje rôzne čísla a písmená, ktoré vám nič nehovoria, zbystrite pozornosť.
- Suma, ktorú v e-maili od vás žiadajú- je uveriteľná a ide zväčša o nízke sumy ako napr. 1,20 € a pod., ako aj v prípade pána Ondreja, nakoniec však prídete o väčšiu sumu peňazí.
- Nakupujte iba na stránkach overených obchodníkov, predovšetkým pri kúpe tovaru zo zahraničných e-shopov.
„Pracujem ako grafička, mám registrovanú svoju webovú stránku, za ktorú mesačne platím 7,98 €. Prišiel mi e-mail s informáciou, že sa mi končí ,,viazanosť“ a mám uhradiť sumu 7,98, inak mi bude webová stránka deaktivovaná. Klikla som na link, ktorý bol v e-maili a ktorý vygeneroval príkaz na platbu. Do potvrdzovacej SMS mi prišla suma, ktorú som automaticky odklikla, pretože pri malých deťoch a každodenných starostiach som nevenovala SMS zvláštnu pozornosť. Spamätala som sa až vtedy, keď mi prišla SMS o pohybe na účte od banky. Potvrdila som totiž nie 7,98 €, ale 798 €, čiže vôbec som si tam nevšimla desatinnú čiarku. Takto som prišla o peniaze. Ihneď som kontaktovala banku, kde mi povedali, že platba odišla do Španielska, a blokovali kartu. Aby toho nebolo málo, heker sa znovu pokúsil debetovať účet o 586 €, čo mu už nevyšlo. Tým, že som autorizovala platbu, čím som platbu odsúhlasila, peniaze späť nedostanem.“
Eva, 34 rokov, Rovinka
TIP: Ak nechcete prísť o peniaze ako Eva
- Pri platbe kartou si vždy predtým, ako platbu potvrdíte, skontrolujte obsah SMS správy s jednorazovým kódom alebo v aplikácii Bezpečné platby. Predovšetkým výšku platenej sumy a názov obchodníka. Pri podvodoch je bežné, že v e-maile, SMS či telefonáte stačí uhradiť „iba xy €“, ale skutočná výška platby môže byť oveľa vyššia.
- Pozor, ak takúto platbu autorizujete, potvrdíte, je to plne vo vašej zodpovednosti, pretože je použitá najvyššia forma zabezpečenia a banka nemá možnosť tieto transakcie reklamovať.
UPOZORNENIE: Ak takúto platbu autorizujete, potvrdíte, je to plne vo vašej zodpovednosti, pretože je použitá najvyššia forma zabezpečenia a banka nemá možnosť tieto transakcie reklamovať.
SMS výhry
„Dostala som SMS z profilu Vila Rozborila, že som vyhrala peniaze. Stačilo poslať SMS s dátumom narodenia, čo som urobila. Potom som zistila, že z môjho účtu mi boli odúčtované 3 transakcie, dokopy v sume 65 €.“
Jana, 51 rokov, obec Kráľovský Chlmec
TIP: Ak nechcete prísť o peniaze ako Jana
- Dajte si pozor na podvodnú kampaň, kde vám takáto komunikácia zvyčajne príde pod menom známej značky, osoby a za odmenu v súťažiach či anketách sa snaží dostať k vašim citlivým údajom.
- SMS správy vás rovnako ako v prípade pani Jany môžu navádzať na zasielanie SMS správ na čísla služieb, ktoré sú spoplatňované.
- Zbystrite pozornosť vtedy, ak vám príde takáto SMS a vy ste sa do žiadnej súťaže nezapojili. Podvod rozpoznáte aj podľa toho, že ste nič podobné nečakali, lebo takéto správy chodia nevyžiadane.
PODVODNÝ TELEFONÁT
„Mal som telefonát, kde sa mi predstavil anglicky hovoriaci pán zo spoločnosti Microsoft, že potrebujú overiť platbu. Deň predtým som si kupoval balíček Microsoft Office do svojho počítača, preto som sa ani nepozastavil nad tým, že by mohlo ísť o nejaký podvod. Pánovi som nadiktoval kód z SMS na potvrdenie platby. A to bola chyba, pretože mi z účtu odišlo 3 000 €, čo je vlastné môj limit na platbu kartou. Premýšľal som, ako sa to mohlo stať a predpokladám, že sa mi heker dostal do počítača, kde videl, že platím za službu, a jediné, čo potreboval a čo mu chýbalo, aby bol podvod dokončený, bolo len autorizovať platbu a získať potvrdzovací SMS kód, ktorý som mu v dobrej viere poskytol. Ihneď som zadal reklamáciu v banke, no keďže som pochybil ja, peniaze mi nikto nevráti.“
Tomáš, 28 rokov, Zvolen
CHYBA! Nikdy neprezrádzajte a nediktujte vaše platobné údaje či SMS kód, ktorým potvrdzujete platbu. Pre zvýšenie bezpečnosti platieb kartou je potrebné okrem kódu z SMS zadať aj ePIN. Kód z SMS ani ePIN nikomu neprezrádzajte.
- Mnoho ľudí si neuvedomuje, že bezpečnostné kódy slúžia práve na to, aby si banka mohla overiť na základe údajov, ktoré má k dispozícii o majiteľovi účtu, či platbu skutočne zadáva on. V prípade, že držiteľ karty zadá alebo nadiktuje údaje o platobnej karte a k tomu poskytne bezpečnostný kód podvodníkovi, ktorý platbu potvrdí na bezpečnostnej stránke banky (označná aj ako 3D Secure), platba prebehne s plným vedomím držiteľa karty. To znamená, že banka nie je povinná uznať reklamáciu v prípade, že bol bezpečnostný kód správny. A podvodník tak splnil svoju misiu.
TIP: Ak nechcete prísť o peniaze ako Tomáš
- V prípade akejkoľvek pochybnosti vám odporúčame skontrolovať si webovú stránku danej spoločnosti, prípadne kontaktovať jej zákaznícke centrum a overiť, či ide o ich aktivitu alebo podvod.
- Podvodníci sa vedia v dnešnej dobe veľmi šikovne dostať k bezpečnostnému heslu z SMS pre 3D Secure, a to tak, že si ho sami vypýtajú od klienta, ktorým im ho v dobrej vôli nadiktuje alebo pošle. Vaše bezpečnostné heslá, PIN-y či kódy preto nikdy nikomu nediktujte a neposielajte. Tieto citlivé údaje od vás nikdy cez e-mail, SMS či telefonát nežiada ani banka.
- Rovnako ak vám niekto volá a nalieha na vás, že musíte zaplatiť, lebo máte v počítači hekera alebo vírus, a ak ho chcete dostať preč, jediná cesta je zaplatiť požadovanú sumu. Zvlášť vtedy, ak v komunikácii zaznieva naliehavosť a tlak, aby ste požiadavke čím skôr vyhoveli.
- Zamyslite sa aj nad výškou limitov, ktoré máte nastavené na platby kartou. Ak kartou neplatíte vysoké sumy, nastavte si radšej nižší limit. Výška maximálnej sumy pri platbe kartou sa dá kedykoľvek zmeniť či už vo vašom Internet bankingu alebo na obchodnom mieste.
„Dňa 10. 12. 2020 som dostala do e-mailovej schránky správu, o ktorej som sa domnievala , že ide o PayPal, kde ma vyzývajú, aby som uviedla do odpovede údaje z mojej platobnej karty. To som v omyle aj urobila a následne mi bolo dňa 13. 12. 2020 z účtu prevedených 1 199 € na účet neznámej spoločnosti. Na internetových stránkach som si neskôr prečítala, že ide o podvod, na čo som si išla ihneď zablokovať kartu.“
Anna, 58 rokov, Smižany
TIP: Ak nechcete prísť o peniaze ako Anna
- Nikdy neprezrádzajte údaje z vašej platobnej karty alebo SMS kód, ktorým potvrdzujete platbu.
- Ak zistíte, že vám z účtu odchádzajú podozrivé sumy neznámemu prijímateľovi, ihneď túto situáciu riešte a zablokujte si kartu.
Toto sú typické príklady podvodnej komunikácie, kde je ľuďom poslaný falošný e-mail vydávajúci sa za známu organizáciu. V týchto dňoch sa vydávajú za Slovenskú poštu, zajtra to už môže byť Microsoft či iná známa spoločnosť či osobnosť. Preto buďte opatrní a chráňte svoje peniaze.