Ako dostať svoj nápad až k najväčšiemu šéfovi?

Prečítajte si užitočné rady, vďaka ktorým bude pre vás prezentácia malého aj väčšieho projektu hračkou. Svoje tajné triky vám v rozhovore prezradia aj špecialisti marketingovej komunikácie Poštovej banky Katka a Igor, ktorým sa nedávno podarilo zrealizovať naozaj krásny projekt. Aký? Čítajte ďalej!

  • 29.04.2019
  • Blog
  • -
  • 5 min čítania

Pripravte sa na kritiku

Sto ľudí, sto chutí, sto rozdielnych názorov. Konštruktívna kritika posunie vpred vás aj váš projekt. Ešte pred tým, než nastane deň D a vy svoj nápad odprezentujete šéfovi, diskutujte o ňom s vašimi priateľmi či kolegami. Práve ich komentáre a rozličný pohľad na vec vás donútia zamyslieť sa nad vecami, ktoré vám akosi unikli, a vy môžete v predstihu doladiť posledné detaily ešte predtým, než sa o ne začne zaujímať big boss.

Vyberte správne načasovanie

Ak svojho šéfa zastihnete v nesprávnom čase, vaša prezentácia môže ľahko upadnúť do zabudnutia. Navrhnite stretnutie vtedy, keď si budete istí, že váš šéf má dostatok času na to, aby si vás vypočul. Vyhnite sa pondelkom – sami asi poznáte hektické začiatky týždňa, ktoré v nás vyvolávajú stres a negatívnosť.

Vyšperkujte svoj prejav

Doma, v aute, pred zrkadlom, kdekoľvek. Následne nápad odprezentujte aspoň 3 ľuďom a vypýtajte si spätnú väzbu. Komunikovali ste v logickej súvislosti, jasne a zrozumiteľne? Porozumeli vašim myšlienkam? Pôsobili ste profesionálne a sebavedome? Boli ste presvedčiví? Ak áno, ste na najlepšej ceste k úspechu.

Udržiavajte očný kontakt

Je vedecky dokázané, že pohľad priamo do očí vzbudzuje v ľuďoch väčšiu dôveru. Aj vy ste určite spozorovali, že ak niekto pri konverzácii uhýba pohľadom, pôsobí nielen zmätene, ale aj neisto. Ak s ním máte problém a nepríde vám úplne prirodzený, nezúfajte, je to normálne. Vedzte, že aj očný kontakt sa dá natrénovať! Striedajte pohľad do očí s pohľadom na ústa, ak je to možné, sústreďte sa na viacero osôb a prerušujte očný kontakt každých 5 sekúnd. 

Zaujmite postoj víťaza

Správny postoj má nielen silu znížiť úroveň stresových hormónov, čo sa vám pri prezentácii určite zíde, navyše budete vďaka nemu pôsobiť oveľa sebavedomejšie. Vystrite sa, ramená tlačte nadol a dozadu a nezabudnite držať hlavu rovno.

Bodka na záver

Hovorí sa, že z prezentácie si najlepšie zapamätáme úvod a záver. Preto sa sústreďte najmä na tieto časti. V závere prezentácie ešte raz zopakujte nosnú myšlienku projektu, zosumarizujte aktivity, ktoré by mali po schválení nasledovať, a presvedčte šéfa o tom, že sa dokážete postarať o celú realizáciu projektu. Tiež sa nezabudnite informovať o presnom dátume, do ktorého môžete očakávať spätnú väzbu.

Katka a Igor

A teraz sa už začítajte do rozhovoru s Igorom a Katkou, zamestnancami Poštovej banky, ktorým sa podarilo úspešne navrhnúť, odprezentovať a zrealizovať náš najnovší projekt - zrušenie dress code.

1. Kto ako prvý prišiel s ideou zrušenia dress code v Poštovej banke a čo bolo vašou najväčšou motiváciou k tomu, aby sa projekt naozaj zrealizoval?

Igor: Idea o tom, že zrušíme dress code, prišla sama od seba. Keď sme v rámci interného talentového programu prerábali úvodné prezentácie, zistili sme, že tam máme informáciu o dress code vzťahujúcu sa na zamestnancov centrály Poštovej banky, podľa ktorého by mali muži nosiť dlhé nohavice, topánky, košele, kravatu a oblek. Ženy zase sukňu pod kolená a blúzku.

V skutočnosti to bolo len niečo, čo bolo napísané na papieri, no ľudia viac-menej do práce chodili oblečení tak, ako sa cítili dobre. Aby sme mali všetko čierne na bielom a aby nikto po nikom nezazeral vo výťahu, keď príde do práce v mikine, rozhodli sme sa, že tento prežitok zmeníme. A to dokonca tak, že dress code úplne zrušíme. Projekt sme podpísali hashtagom #dobrosanosi. Pod týmto označením organizujeme u nás v banke zber business oblečenia, ktoré potom posunieme tým, ktorým sa ešte zíde. Ďalej plánujeme organizovať interné workshopy, prostredníctvom ktorých chceme našich kolegov edukovať o tom, čo je fast fashion a aký ma dopad na životné prostredie či viesť ich k rozumnému nakupovaniu. V spolupráci s NOSENE pripravujeme workshop upcyklovania. Nápadov je veľa a veríme, že sa ich podarí zrealizovať čo najviac :)

Katka: Začalo to úplne „nevinne", keď sme sa kolegami v rámci talentového programu pustili do úpravy neaktuálnej prezentáciu pre nováčikov. Jedným zo snímok bol práve popis dress code, čo nás najprv veľmi pobavilo, pretože snímka bola doplnená fotkami z 90. rokov, s ktorými sa nikto z nás nestotožňoval. Pustili sme sa do úpravy a hľadania obrázkov, ktoré by nás vystihovali. A tu sme zistili, že každý z nás je iný, páčia sa mu iné veci, má iný vkus...

Vtedy sme si s Igorom povedali, že nejde len o aktualizovanie nejakej prezentácie, ale o veľkú príležitosť posunúť túto myšlienku do ďalšej roviny. Náš nápad neupravovať, ale naopak „zrušiť" dress code prišiel ako reakcia na rozmanitosť našich osobností.

Prišlo nám skvelé podporiť myšlienku odlišnosti medzi nami, budovať partnerskú kultúru cez vzájomný rešpekt k sebe navzájom, napríklad aj voľnosťou vo výbere oblečenia.

 2. Aká bola prvá reakcia kolegov/vedenia na váš nápad?

Igor: Vo vedení firmy máme mladých, progresívnych a moderných ľudí, preto náš nápad prijali s pochopením a podporili ho. Keď sa pozrieme na CEOs najprogresívnejších firiem a vizionárov, ako napr. Elon Musk, Mark Zuckerberg alebo Steve Jobs – nikto z nich nenosil vyžehlené drahé obleky, ale obyčajné tričká. Nároky nových uchádzačov o zamestnanie sa menia a striktný dress code je niečo, čo ich určite nepresvedčí o tom, aby k nám išli pracovať, skôr naopak.  

Katka: Našim šéfkam a kolegom sa nápad od začiatku páčil a podporili nás. Spoločne sme ho vyšperkovali a odprezentovali vedeniu.

 3. Ktoré tri vlastnosti sa podľa vás najviac zídu zamestnancovi vo väčšej korporácii?

Igor: Podľa mňa stačia dve – vytrvalosť a trpezlivosť.

Katka: Za mňa sú to tímovosť, zdravý sedliacky rozum a schopnosť pracovať v chaose.

Ak je tím vyskladaný tak, že máte možnosť robiť to, v čom ste naozaj dobrý, a vaše slabšie miesta dokonale vykrývajú kolegovia, tak potom môžete rozvíjať svoje silné stránky a realizovať sa v tom, čo vám ide.  

To, čo platilo včera, môže byť dnes už inak. Je to normálne ako v našom živote, tak aj v korporácií, žijeme v takej dobe. Preto si myslím, že schopnosť vynájsť sa, prispôsobiť sa situácii a nájsť najjednoduchšie riešenie v chaose je dôležité.

4. Čo by ste poradili tým, ktorí sa boja prejaviť a odprezentovať svoje nápady manažérovi?

Igor: Aby sa nebáli! :) Záleží, samozrejme, na tom, ako sa manažér postaví k nápadom svojich ľudí. Správny manažér by mal vedieť vyhodnotiť, či má nápad potenciál, prípadne ho nájsť a nasmerovať svojho zamestnanca tak, aby mal nápad hlavu aj pätu, bol detailne premyslený a mal jasne zadefinované, čo táto aktivita prinesie značke/firme. Toto je podľa mňa najdôležitejší krok – získať pre nápad svojho priameho nadriadeného, nechať si poradiť. Keď je idea a väčšina aktivít okolo dobre naplánovaná a je s ňou stotožnený aj váš priamy nadriadený, tak má väčšiu šancu, že bude schválená vedením banky.

Katka: Ja som presvedčená, že na všetko dôležité v živote si treba nájsť čas a nápad premyslieť do detailov. 

Myslím, že je na škodu obmedzovať sa limitmi, ako by sa niečo malo robiť, prípadne, ako sa to robilo v minulosti. Zabudnite na zaužívané postupy, navrhnite za seba najlepší možný variant a ten odprezentujte. Jednoducho povedané, pracujte s vaším najlepším možným riešením. 

Ak máte obavu z prezentácie alebo nejakého rozhodnutia, skúste si povedať, čo najhoršie sa vám môže stať. Túto formulku používam veľmi často, kedy pomenovanie najhoršieho variantu mi pomáha uvedomiť si, že ak nejde o život, nejde o nič. Špeciálne pri prezentovaní nápadu, najhorší variant je, že ho zamietnu. Život ide ďalej, vymyslíte niečo nové, lepšie...

Zároveň, ja osobne sa rada na prezentáciu dôkladne pripravujem, pretože príprava znižuje môj stres a špeciálny pozor si dávam na gramatiku v prezentácii.  

5. Čomu by ste sa pri prezentácii nápadu šéfovi určite vyhli?

Igor: Neprezentoval by som niečo, o čom nie som sám na 100 % presvedčený.

Katka: Podcenenej príprave, za mňa je dobrý nápad - premyslený nápad. Stručný úvod, motivácia, jadro, vizualizácia a budget na záver. Nikdy by som sa neprezentovala prácou niekoho iného. 

6. Mali by sa podľa vás inšpirovať podobným nápadom aj ďalšie slovenské firmy?

Igor: Ja si myslím, že slovenské firmy robia v súčasnosti veľa pekných a dobrých projektov, a verím, že tento trend sa bude ďalej rozširovať.

Katka: Nápad "zrušiť" dress code je navrhnutý so zámerom na stratégiu a víziu našej banky. Je to smer, ktorým sa z pohľadu našich princípov uberáme, aké hodnoty uznávame a akú kultúru podporujeme. Akýkoľvek nápad má väčšiu šancu na úspech, ak zapadá do celkovej stratégie a nie je úplne vytrhnutý z kontextu firmy. Preto si myslím, že nemôžeme paušalizovať, ale samozrejme budem rada, ak inšpirujeme aj iné firmy, ktoré uznávajú podobné princípy fungovania. 

Myslím si, že na mnohé veci v živote, pracovnom alebo bežnom, naozaj netreba pravidlá. Veľa vecí zbytočne príliš riešime a pritom môžu fungovať úplne prirodzene, čas ukáže.