Dajte si pozor na falošné SMS správy, môže ísť o podvod

Tak ako ostatné banky, aj naša v poslednom období zaznamenala vyšší počet falošných SMS správ či e-mailov, ktorých účelom je získanie citlivých informácií klientov a ich následné zneužitie. Falošná komunikácia pôsobí mnohokrát až neuveriteľne dôveryhodne, preto môže byť náročné posúdiť, či sa jedná naozaj o podvod. Tento článok vám pomôže pri identifikovaní falošných SMS správ a e-mailov.

  • 07.01.2020
  • Blog
  • -
  • 4 min čítania

Čo je to digi phishing?

Digi phishingom označujeme podvodnú kampaň, ktorej účelom je podvodne získavať od oslovených ľudí údaje z ich platobných kariet. Takáto komunikácia vám zvyčajne príde pod menom známej značky, a za odmenu v súťažiach či anketách sa snaží dostať k vašim citlivým údajom. SMS správy vás rovnako môžu navádzať na zasielanie SMS správ na čísla služieb, ktoré sú spoplatňované. 

S digi phishingom sa najčastejšie môžete stretnúť v SMS správach alebo na sociálnej sieti Facebook. Nakoľko digi phishing spadá do organizovaného podvodného konania, ako vaša banka cítime potrebu ochrániť vás a informovať o tom, ako sa podvodným SMS správam vyhnúť.

Takéto podvodné kampane sa týkajú ako Slovenska, tak aj iných krajín EU.

Dostal som podvodnú SMS. Čo teraz?

1. Po doručení podvodnej SMS správy o výhre sa najskôr upokojte a nenechajte sa ovplyvniť jednoduchým psychologickým trikom – šoku z výhry. Vtedy ste náchylní neoverovať do detailu informácie, ktoré vám podvodníci podsúvajú a neuvažujete tak, ako by ste uvažovali za iných okolností.

2. Akákoľvek aktivita, smerovaná k vám za účelom získania údajov z platobnej karty alebo prihlasovacích údajov do platobných aplikácií bez toho, aby bola vyvolaná priamo vami, ako súčasť procesu nákupu je podozrivá a radšej sa vzdajte neistej výhry, než by ste prišli o svoje financie.

3. Ak vám príde podozrivá ponuka, overte si ju na stránkach https://hoax.sk alebo https://www.facebook.com/varovania/, či nejde o podvod a v prípade pochybností neváhajte kontaktovať bezplatné čísla Infoliniek spoločností, ktoré sú v ponuke prezentované za účelom overenia pravdivosti informácie. Pozor, číslo Infolinky si nájdite na oficiálnej stránke spoločnosti, nevolajte na číslo, ktoré vám podvodníci môžu podsunúť na overenie priamo v správe (toto číslo môže byť spoplatnené).

4. Akékoľvek podozrenie na zneužitie karty hláste banke - čím skôr, tým lepšie.

5. Nebojte sa podať trestné oznámenie na neznámeho páchateľa, kontaktujte Slovenskú obchodnú inšpekciu a ak je to možné, pošlite varovanie na mail abuse@hoax.sk

Ako spoznáte podvodný e-mail?

Ak ste si vo svojej schránke našli e-mail od svojej banky, ktorý sa vám zdá podozrivý, majte na pamäti, že vaša banka vás nikdy nežiada o prihlasovacie údaje do Internet bankingu alebo mobilnej aplikácie prostredníctvom e-mailu, a rovnako od vás nepožaduje heslo, prihlasovacie údaje či SMS kódy telefonicky. V podozrivom e-maile si preto všímajte hlavne tieto znaky:

      • e-mailová adresa odosielateľa, ktorá často krát nemá s bankou nič spoločné, napr.:

podvodne emaily

      • preklepy, gramatické chyby, nesprávny slovosled či preklad z anglického jazyka bez ohľadu na to, že diakritika je správna, napr.:

podvodne emaily

      • podpis banky na konci e-mailu
      • ak sa v e-maile nachádza link s priamym preklikom do Internet bankingu, prejdením myšou ponad odkaz skontrolujte v okienku, či adresa začína https://moja.postovabanka.sk. Falošný mail zobrazuje v okienku inú adresu, ako https://moja.postovabanka.sk/ib/logon.aspx:

Podvodne emaily

      • Oficiálna adresa musí začínať skratkou „https“, vedľa ktorej nájdete ikonku zámočku. Po kliknutí na zámoček sa vám následne zobrazí certifikát Poštovej banky.

Podvodne emaily

      • V prípade akýchkoľvek nejasností kontaktujte svoju banku (Kontaktné centrum Poštovej banky máte k dispozícii každý deň od 7:00 – 22:00, okrem sviatkov na čísle 0850 00 6500 alebo cez e-mail info@pabk.sk.

Nezabudnite prosím, že internet nám vie uľahčiť komunikáciu v mnohých smeroch, no často si pri tom ani neuvedomíte, komu vlastne odovzdávate svoje citlivé informácie, ktoré je v dnešnom on-line svete veľmi jednoduché zneužiť a že tým môžete ohroziť citlivé údaje ďalším, potenciálne ohrozeným klientom.