Internet na Slovensku oslávil 30-tku, nesporné výhody sprevádzajú i nástrahy v podobe podvodov

Tento mesiac sme si pripomenuli už 30. výročie oficiálneho spustenia internetu vo vtedajšom Česko–Slovensku a za toto obdobie sa stal internet bežnou súčasťou života väčšiny Slovákov. Nesporné výhody, ktoré internet priniesol, však sprevádza aj množstvo nástrah. Podvodníci používajú čoraz sofistikovanejšie metódy, ako od používateľov vylákať dôverné informácie, ktoré môžu následne zneužiť.

  • 21.02.2022
  • Blog
  • -
  • 6 min čítania

blog_banner

Internet bol v Česko–Slovensku oficiálne spustený 13. februára 1992 a ako prvé sa pripojilo České vysoké učení technické v Praze. Za 30 rokov sa stal neodmysliteľnou súčasťou našich životov. Priniesol množstvo výhod, zjednodušil život, prácu aj štúdium. No zároveň priniesol aj nové hrozby podvodov, ktoré sú každý rok sofistikovanejšie. V posledných mesiacoch občanov aj firmy zasiahli opäť vlny podvodných komunikácií, zneužívajúcich mená renomovaných firiem, za ktoré sa podvodníci vydávajú. Svojim obetiam posielajú podvodné sms správy, e-maily a vytvárajú falošné stránky s cieľom získať prístup k citlivým údajom a peniazom. Predávajú neexistujúci tovar na falošných e-shopoch, žiadajú o finančnú pomoc pre rodiny v sociálnej núdzi, ktoré ani neexistujú, či vystrašia klientov, že v počítači/telefóne majú nebezpečný vírus a  ponúknu na inštaláciu program, ktorý má pred vírusom chrániť. Avšak namiesto pomoci si klient stiahne program, ktorý sleduje dáta a citlivé údaje, a tie podvodník následne zneužije a pripraví ho o peniaze. Preto je potrebné vždy skontrolovať bezpečnosť danej stránky, nesťahovať si do zariadení aktualizácie z podozrivých adries a neplatiť za nevyžiadané služby.

V poslednom čase opäť pribúda podvodov

Jedným z najčastejších a neustále opakujúcich sa podvodov je telefonát, v ktorom sa podvodník predstaví ako zamestnanec bankyvystraší klienta, že na jeho karte práve prebieha podozrivá operácia. Následne mu ponúkne možnosť „zablokovať“ kartu, aby sa daná transakcia neuskutočnila. Vyžiada si všetky citlivé údaje a overovacie kódy. Podobným spôsobom lákajú podvodníci aj cez sms správy, ktoré sa v posledných dňoch opäť rozmohli. Osobné či prihlasovacie údaje získavajú cez rôzne odkazyinternetové linky nachádzajúce sa priamo v sms správe. „Žiadna banka od svojich klientov nepožaduje citlivé dáta, heslá do bankovej aplikácie či Internet bankingu, PIN číslo ku karte a podobne,“ varuje Lenka Kalafut Lendacká, hovorkyňa Poštovej banky. Mnoho ľudí tiež nevie, že v prípade potvrdenia bezpečnostných prvkov, ako sú CVC, ePin či kód z SMS, dávajú súhlas so všetkými transakciami, ktoré následne podvodník realizuje.

 „Jediným spôsobom, ako minimalizovať riziko, že sa stanete obeťou internetového podvodu, je zvýšená obozretnosť. V prípade akéhokoľvek podozrenia si danú spoločnosť overte vhodným spôsobom a pokojne zavolajte na jej Infolinku. Číslo si však vždy overte na oficiálnej stránke danej spoločnosti, nikdy nie z podozrivého mailu, ktorý vám prišiel,“ dodáva L. Kalafut Lendacká.

Čo robiť, ak sme už naleteli

Ak sa človek už stal obeťou podvodu, je potrebné čo najrýchlejšie konať. „Ak podvodník získal akékoľvek prístupové heslá k bankovému účtu či platobnej karte, je potrebné čo najrýchlejšie kartu zablokovať a heslá zmeniť. Jednoducho a rýchlo sa to dá urobiť prostredníctvom Internet bankingu. Ak ste však v strese a neviete si poradiť, treba sa obrátiť na call centrum banky, kde pracovníci pomôžu vykonať potrebné úkony a poradia, čo ďalej. Rovnako je dôležité v prípade, že útočník vylákal od svojej obete aj prístupové heslá, zmeniť si ich a siahnuť po naozaj silných heslách,“ radí Lenka Kalafut Lendacká, hovorkyňa Poštovej banky. Primárne ide o heslá do Internet bankingu, k mailovému účtu, ale aj do rôznych aplikácií, pretože sa, žiaľ, stáva, že ľudia často používajú rovnaké heslo všade. Obeť by sa nemala báť podať trestné oznámenie na neznámeho páchateľa. V prípade, že ide o podvodný e-shop, je vhodné kontaktovať Slovenskú obchodnú inšpekciu a, ak je to možné, poslať varovanie na mail abuse@hoax.sk.

5 krokov pre bezpečné používanie internetu

  1. Pravidelne si meňte heslo do Internet bankingu a nepoužívajte rovnaké heslo vo viacerých aplikáciách (v Internet bankingu, na facebooku, v obľúbenom e-shope a pod.).
  2. Vôbec nereagujte na podozrivo vyzerajúce maily, správy či telefonáty. Jednoducho ich zmažte. V prípade pochybností kontaktujte infolinky spoločností s cieľom overenia pravdivosti informácie, kontakty vždy hľadajte na oficiálnych stránkach spoločností.
  3. Svoje bezpečnostné heslá, PIN-y či kódy ako e-PIN či 3D secure kódy, nikdy nikomu nediktujte a neposielajte. Tieto citlivé údaje od vás vaša banka nikdy nežiada.
  4. Nevolajte na telefónne čísla uvedené v podvodnej komunikácii – môžu byť spoplatnené.
  5. Pri platbe kartou si vždy ešte predtým, ako platbu potvrdíte, skontrolujte výšku platenej sumy aj v SMS s jednorazovým kódom pre 3D Secure alebo v aplikácii Bezpečné platby.