Rozhovor s Katarínou Révayovou, lektorkou IT centra informačných technológií Univerzity Komenského.

Na Slovensku využívame internet už 30 rokov. Okrem mnohých výhod, ktoré nám priniesol, má aj veľa nástrah. Doplácajú pritom na ne často seniori, ktorí sa neraz stávajú obeťou podvodov. A práve o tom, ako sa pred podvodníkmi v online svete chrániť a ako sa vyvarovať chýb sa dozviete z rozhovoru, ktorý je dostupný tak v audio, ako aj video podobe.  

Celý rozhovor je k dispozícii k stiahnutiu vo PDF formáte.

Audio a video podcast s Katarínou Révayovou je k dispozícii na tejto stránke nižšie.

Aké sú základné pravidlá pre bezpečné fungovanie na internete, ktoré by sme mohli odporučiť špeciálne seniorom?

Základným pravidlom je, že keď vstupujem do online priestoru, mám mať na pamäti, že sa tam môžu šíriť klamstvá a je vysoko pravdepodobné, že nejaké sa ku mne aj dostane. Prvé pravidlo teda je neveriť hneď „na prvú“ všetkému a dávať si na to pozor.

Čo teda seniorom poradiť v praxi – ako môžu rozpoznať, že nejaká webová stránka nie je seriózna?

Podvodné webové stránky už môžu vyzerať skutočne dôveryhodne, napríklad ako internetová stránka banky alebo elektrární a podobne. Ale len čo sa pozrú na riadok s internetovou adresou, tam uvidia, že stránka nie je slovenská, že tá adresa vyzerá zvláštne. A v takom prípade do nej v žiadnom prípade nevstupujeme.

A čo e-maily? Ako pri nich predísť tomu, aby sa seniori nestali obeťou podvodu?

Podvodné e-maily sú typické tým, že prichádzajú z adresy, ktorá sa vôbec nepodobá na adresu dôveryhodnej inštitúcie, ktorá so mnou bežne komunikuje. Tiež je pre ne typické, že sú do slovenského jazyka preložené strojmi, to znamená, že tie texty nemajú dobrú štylistiku a gramatiku a sú to zvláštne konštruované vety. Teraz prichádza veľa e-mailov, napríklad z pošty či banky, v ktorých vás upozorňujú na to, že vášmu účtu končí platnosť, vyzývajú vás prihlásiť sa a vyplniť nejaký formulár na webe. Avšak banka alebo iná seriózna inštitúcia nemá dôvod pýtať prihlasovacie údaje od hociktorého klienta ani od seniora. Prihlasovacie údaje sú len a len vaše, používate ich len vtedy, keď sa vy chcete prihlásiť do svojho internetbankingu.

Internetbanking je samostatnou kategóriou. Ako sa majú seniori chrániť pred zneužitím údajov pri prihlasovaní doň?

Ak vstupujete do internet bankingu svojej banky, internetová adresa má svoju danú štruktúru, tá obsahuje názov alebo skratku názvu banky. Keď tam vidím nejaké zvláštne znaky, ktoré sa nemusia ani podobať na názov banky alebo je niečo pridané na konci adresy, čo väčšinou končí koncovkou „.com“, tak na takú stránku sa v žiadnom prípade neprihlasujem, žiadne údaje neposkytnem a zatvorím to.

Ako by mal senior postupovať krok po kroku, ak si nie je istý, či ide alebo nejde o finančný podvod?

V prvom rade by mal kontaktovať nejakú dôveryhodnú osobu, ktorej povie, o čo ide a kontaktovať tiež inštitúciu, z ktorej bola akože informácia poslaná. Ísť cez oficiálne kontakty, cez infolinku a spýtať sa na daný e-mail, či niečo také posielali.

Audio

Video