Oslávte medzinárodný deň starých rodičov inak. Venujte im čas a pomôžte im, aby sa nestali obeťou podvodníkov

Bratislava, 11. októbra 2021 - Už v utorok 12. októbra si pripomenieme medzinárodný deň starých rodičov. Ak  rozmýšľate, čím ich príjemne prekvapiť a poďakovať sa, venujte im čas a nad dobrým koláčom im skúste poradiť, ako sa vyhnúť finančným podvodníkom a nestať sa ich obeťou. Kým totiž v minulosti sme boli my tí, ktorí sa obracali na svojich rodičov či starých rodičov so žiadosťou o radu, ako nakladať s financiami, v súčasnosti sa karta obrátila. Seniori totiž patria medzi najzraniteľnejšie skupiny pri rozhodovaní o vlastných financiách. Často podľahnú tlaku, ak ich niekto presviedča o výhodnosti svojho produktu či služby. Nie vždy sa im to však oplatí.

Počet seniorov u nás rastie

Starší ľudia sú na Slovensku novodobým fenoménom. Podľa údajov Výskumného demografického centra v roku 1980 žilo na Slovensku 13,3 percenta osôb starších ako 60 rokov. O takmer 40 rokov neskôr (v roku 2018) už starší ľudia tvorili takmer štvrtinu slovenskej populácie. V roku 2050 bude na Slovensku starších ako 60 rokov viac než tretina všetkých obyvateľov.

Materiálne podmienky dôchodcov sa zlepšujú, finančná gramotnosť klesá

Pozitívnou správou je, že za ostatných 14 rokov (porovnanie s rokmi 2004 a 2018) sa zlepšila finančná situácia slovenských seniorov. Výraznejšie stúpol počet starších ľudí, ktorí nemajú problém s peniazmi, dokonca si dokážu zafinancovať aj väčšie výdavky (z 1,9 % na 8,5 %), rovnako aj tých, ktorí síce už na väčšie veci musia našetriť, ale s bežnými výdavkami nemajú problém (z 13,3 % na 23,1 %). Našťastie, znižuje sa počet tých, ktorým to s financiami nevychádza. Peniaze len na základné potreby má 8,7 % seniorov. Ešte v roku 2004 to bolo až 17,8 %. Vyplýva to z prieskumu Inštitútu pre výskum práce a rodiny.

Horšie však je, že napriek lepším príjmom nevedia naši seniori so svojimi peniazmi správne zachádzať a môžu sa dostať do finančných problémov. Národná banka Slovenska poukazuje na to, že finančná gramotnosť Slovákov v kategórii nad 60 rokov sa rapídne zhoršuje s pribúdajúcim vekom. „Seniori sa často nechajú presvedčiť na rôzne produkty, ktoré sú z finančného hľadiska absolútne nevýhodné a často aj nepotrebné,“ konštatuje Lenka Kalafut Lendacká, hovorkyňa Poštovej banky. Týka sa to tak materiálnych, ako aj finančných produktov. Starší ľudia sa totiž stávajú dôverčivejšími a keďže majú už nižšie výdavky ako mladšia generácia, majú väčší disponibilný objem peňazí.

Aké rady môžeme dať našim starým rodičom:

Väčšie sumy peňazí nedržte doma

Často sa stáva, že starší ľudia majú tendenciu odkladať si väčšie sumy peňazí doma. Nezriedka aj niekoľko stoviek či tisíc eur. Podvodníci s touto možnosťou počítajú. Preto neraz sledujeme prípady, keď sú dôchodcovia okradnutí priamo vo svojom dome či byte bez toho, aby bolo použité násilie. Podvodníci sa pod rôznymi zámienkami dostanú dnu a kým jeden z nich zabáva obeť, druhý pod nevinou zámienkou opustí miestnosť a prehľadá obydlie. „Väčšie sumy peňazí si odkladať doma nie je rozumné,“ varuje Lenka Kalafut Lendacká. „Najvýhodnejšie je vybrať si vhodný osobný účet a k tomu sporiaci účet či vhodné investičné sporenie, peniaze sú tak v bezpečí,“ dodáva Kalafut Lendacká. Výber finančných produktov treba dobre zvážiť a voliť také, ktoré najviac vyhovujú potrebám daného človeka. V prípade, že je skôr konzervatívny či menej aktívny, treba siahnuť po takých produktoch, ktoré nebudú zbytočne zaťažovať peňaženku vyššími poplatkami.

Buďte obozretní pri nákupoch cez internet aj v podomovom predaji

Ak sú vaši rodičia či starí rodičia aktívni a nakupujú cez internet, upozornite ich, ako sa vyhnúť nebezpečným podvodným a zavádzajúcim stránkam. Často ide o ponuky, ktoré sú až príliš výhodné a preto sú obzvlášť lákavé. Takéto stránky buď vymámia dopredu peniaze, ale žiadny tovar nezašlú. Alebo je tovar úplne iný, nezodpovedá kvalita a podobne. „Pred takouto kúpou by si mali vopred overiť, či nejde o podvodnú stránku, alebo sa poradiť so skúsenejším členom rodiny a vyhnúť sa tak sklamaniu a strate peňazí. Ideálne je objednávať z overených stránok, resp. na základe odporúčaní,“ radí hovorkyňa Poštovej banky

Špeciálnou kategóriou sú podomoví predajcovia. Zvyknú vyvíjať nátlak práve na starších ľudí, pretože vedia, že majú peniaze a skôr podľahnú tlaku ako mladší. Ak bývajú vaši rodičia či starí rodičia sami, porozprávajte sa s nimi o tom, že si majú kúpu premyslieť a vypýtať si telefónne číslo na predajcu. Ak sú aj na druhý deň a po prípadných konzultáciách s rodinou presvedčení o tom, že daný produkt či službu potrebujú, majú sami zavolať predajcovi. Rovnako ich poučte, že im zákon umožňuje odstúpiť od zmluvy, zvyčajne do siedmich dní, a to písomnou formou.

Pozor na podvodné telefonáty, emaily a SMS-ky

Phishing je spôsob, ako podvodníci získavajú citlivé informácie v prostredí internetu. Veľmi často oslovujú svoje obete SMS alebo emailom, ktorých znenie je čoraz sofistikovanejšie a často označené logom známej firmy, pričom pôsobia veľmi dôveryhodne. Vysvetlite svojim starším príbuzným, podľa čoho ich spoznať a čo urobiť v prípade, že sa dali nachytať.

10 pravidiel úspešného boja s podvodníkmi

  1. Vôbec nereagujte na podozrivo vyzerajúce maily, správy či telefonáty. Jednoducho ich zmažte.
  2. Svoje bezpečnostné heslá, PIN-y či kódy nikdy nikomu nediktujte a neposielajte. Tieto citlivé údaje od vás vaša banka nikdy nežiada cez e-mail, SMS či v telefonáte (heslá, kódy, PIN-y, 3D secure kódy).
  3. Dajte si čas a ponuku si premyslite, nikdy nepodľahnite naliehaniu.
  4. Podozrivú ponuku si overte na webovej stránke danej spoločnosti alebo na https://hoax.sk; resp. https://www.facebook.com/varovania/, či nejde o podvod.
  5. V prípade pochybností kontaktujte infolinky spoločností s cieľom overenia pravdivosti informácie, kontakty vždy hľadajte na oficiálnych stránkach spoločností.
  6. Nevolajte na telefónne čísla uvedené v podvodnej komunikácii – môžu byť spoplatnené.
  7. Akékoľvek podozrenie na zneužitie karty hláste banke – čím skôr, tým lepšie.
  8. Pri platbe kartou si vždy ešte predtým, ako platbu potvrdíte, skontrolujte výšku platenej sumy aj v SMS s jednorazovým kódom pre 3D Secure alebo v aplikácii Bezpečné platby. 
  9. Nebojte sa podať trestné oznámenie na neznámeho páchateľa, kontaktujte Slovenskú obchodnú inšpekciu a, ak je to možné, pošlite varovanie na mail abuse@hoax.sk.
  10. Pravidelne si meňte heslo do IB a nepoužívajte rovnaké heslo vo viacerých aplikáciách (v internetbankingu, na facebooku, v obľúbenom eshope a pod.).